Lehden 2/2012 sisältö

Numero 2/2012

Postituspäivä tilaajille 19.4.2012, toimitusaika 1-4 arkipäivää.

Lehden 8. numero ja vuoden 2. pläjäys.

Lehden sisällysluettelo:

s. 3  Pääkirjoitus

s.8 Uutiset + pikatesti
Uutisia agilityn maailmasta ja Total Agility Method -DVD pikatestissä.

s. 12 Tervehdys Agirodun ulkomaisilta tuomareilta
Lee Gibson Isosta-Britanniasta ja Ronald Mouwen Hollannista lähettivät terveisensä ja esittelynsä.

s. 14 Agilitykoulutusta vai -konsultointia

Satu Hilli lanseeraa sanan agilitykonsultointi ja hän kertoo mikä on agilityn käsiala.


s. 22 Urheilunäön kehittäminen, osa 2

Daisy Peel: Tässä artikkelissa esittellään lisää harjoitteita, joiden avulla voit treenata koiran katsomisen taitoa.

s. 26 Lähikuvassa Anja Lehtiö
Agilitykentiltä paimennuslaitumille.

s. 34 Visuaalinen ja tilallinen hahmottaminen
Steve Croxford analysoi: Agilityssa yleisimmät ohjausvirheet liittyvät ohjaajan sijaintiin radalla, ajoitukseen ja tilalliseen hahmottamiseen.

s. 42 Jännitys hallintaan
Vappu Alatalo: Itsetuntemus on jännityksen hallinnan avain. Tärkeintä jännityksen hallinnassa on kuitenkin oma motivaatio.

s. 49 SAGIn alueellinen valmennustoiminta
Kati Kollanen: Valmennusjärjestelmää on SAGIssa kehitetty vuoden 2011 alusta.

s. 56 Tie menestykseen
Katainen ja Vitikainen: Menestyvällä agilitykoirakolla on merkittäviä vahvuuksia kolmella tärkeällä osa-alueella: suhde, osaaminen ja kilpailemisen taito.

s. 61 Yksinkertaisia lihaskuntoharjoitteita koirille
Yksinkertainen on kaunista. Muutama harjoite, joita voit tehdä koirasi lihaskunnon parantamiseksi.

s. 62 Tilastojen kertomaa
Tilastosatoa käydyistä kisoista.

s. 64 SAGI tiedottaa
Ajankohtaista asiaa Suomen Agilityliitolta.

Ensimmäinen kisa, Witzi & Tero

Kisauramme on korkattu. Tuloslistoja tutkailemalla voisi ajatella, että huti tuli. Kehittymistä ajatellen saimme paljon pureskeltavaa ja en voi olla pettynyt.
VALMISTAUTUMINEN

Vappu Alatalo kirjoitti lehtemme 4/2011 artikkelissa (Tavoitteiden taika) “kisapäässä ei ole tilaa tulostavoitteille”.
Minun päässäni tulos on ollut aina päälimmäisenä. Olen stressannut tulosta paljon. Tästä poisoppimiseen olen  tällä kertaa varannut paljon aikaa ja onnistuin mielestäni tähän kisaan valmistautuessani hyvin. Pystyin rentoutumaan ennen kisaa eikä minun tarvinnut juosta jatkuvasti bajamajassa. En tiedä, miten automme juuttuminen kisapaikalle vievän tien jäiseen ylämäkeen vaikutti pääkopassa, mutta sitä tuskin tulen tarkoituksellisesti toistamaan jatkossa. Kiitos vaan kaikille matkailuautoamme työntäneille ja painona olleille. Aamun pieni kiire vei ajatukseni pois kisasta.



PURESKELTAVAA


Saimme, kuten videolta näet, viivan alle paljon kehitystavoitteita tulevia harjoituksiamme varten.

Ohjaustekniikoiden ja kisaruutiinien harjoittelu on siitä helpoimmasta päästä, vaikka nekään eivät helppoja ole. Esimerkiksi lähtörutiinia vaihdoimme pari kuukautta sitten, kun Witzi otti lähtöasennossa aina lonkka-asennon ja täten esim. askeleet ensimmäliselle esteelle olivat usein vain tasapainon hakua. Haarojen väliin asettaminen ja lähtöpaikan valinta ovat meille merkkinä, että kohta mennään radalle. Olemme tehneet satoja toistoja ja eikä minun tarvitse stressata sitä. 

Vaikeinta on pitää pää kasassa radalla. Tulostavoitemato nousi pääkoppaani ratamme kuudennella esteellä, kun epäonnistuin kaikilla tavoilla takaaleikkauksessa. Videolla siitä tarkemmin. Löin haskat tiskiin ja sutaisin loppuradan huolimattomasti maaliin. Se jos mikä rassasi mieltäni kisan jälkeen. Jatkossa tavoitteenani on mennä kisanomaisesti  loppuun!
Tämän suhteen kehitys- ja suoritustavoitteita pitää vielä tarkentaa, jotta pääsen heti kiinni siihen, mikä oikeasti harmittaa ja palaudun nopeammin analysoimaan tapahtunutta. Samalla pääsen irti epärealistisista odotuksista, jotka nakertavat itseluottamusta epäonnistumisen hetkellä. 

HYVÄÄ


Erittäin tyytyväinen olen Witzin kisakäyttäytymiseen ja hyppyihin. Kisatilanteessa viretila oli samanlainen kuin harjoitellessammekin, joten sen suhteen ei tullut vielä yllätyksiä. Hyppytekniikkaharjoitukset ovat tehneet tehtävänsä ja Witzi on tietoisempi kropastaan.

ETEENPÄIN

Siirrymme harjoittelumoodiin. Jatkamme tässä kisassa ilmenneitä ja aiemminkin suunniteltuja juttuja kuntoon. Kisaradan ajoitusta ja kisatilanteita harjoittelemme seuraavan kerran luultavasti ensi viikonloppuna Best-In Areenalla epävirallisten kisojen merkeissä.
Onko sinulla selkeät kehitys- ja suoritustavoitteet? Ajatteletko usein tulosta ennen kisaa?